نماز
(درجات نماز)
حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم در این خصوص فرمود:
کسى که پنج وقت نماز را حفظ کند و آن را حفظ کند و آن را در اول وقت ، صحیح (با رکوع و سجود کامل ) انجام دهد، خداوند پانزده خصلت به او عطا مى کند: سه خصلت در دنیا، سه خصلت هنگام مرگ ، سه خصلت در فبر، سه خصلت وقتى که محشور مى شود، و سه خصلت نزد پل صراط.
اما آن سه خصلتى که خداوند، در دنیا به نمازگزار عطا مى کند عبارت اند از این که :
1- عمرش طولانى مى گردد.
2- مالش فراوان و اهلش زیاد و با برکت مى شود.
3- در دنیا زندگى راحتى خواهد داشت .
آن سه خصلتى که خداوند، هنگام مرگ به او عطا مى کند این است که : 1- ترس او را بدل به امنیت مى کند.
2- فزع او را بدل به آسایش مى نماید.
3- او را بشارت به داخل شدن در بهشت مى دهد؛ زیرا خداوند در قرآن مجید مى فرماید:کسانى که گفتند خداى ما الله است و در حرف خود استقامت کردند، ملائکه بر آنان نازل مى شوند و مى گویند: خوف و ترسى نداشته باشید! محزون نشوید! بشارت باد شما را به بهشتى که به آن وعده داده شده اید.
اما آن سه خصلتى که خداوند، در قبر به او عطا مى کند این است که :
1- سئوال نکیر و منکر را بر او آسان مى کند.
2- قبر او پهن و با وسعت مى شود.
3- درى از درهاى بهشت از بالاى سرش به سوى او باز مى شود.
و آن سه خصلتى که هنگام محشور شدن ، نصیب او مى شود آن است که :
1- از قبرش خارج مى شود، در حالى که صورتش مانند ماه شب چهارده مى درخشد، همان طورى که خداوند در قرآن مى فرماید:نورشان از اطراف و جلو آنان حرکت مى کند.
2- این که نامه عملش را به دست راستش مى دهند.
3- حساب او را آسان و کوتاه مى کنند. قرآن درباره این افراد مى فرماید:چنین افراید را حسابشان را بسیار آسان مى کنند.
اما آن سه خصلتى که نزد پل صراط و هنگام ملاقات با خداوند شامل حالش مى شود آن است که :
1- خداوند هنگام عبور از پل صراط از او راضى است .
2- از جانب خداوند به او سلام گفته مى شود؛ زیرا خداوند در این خصوص مى فرماید:سلام از جانب خداوند رحیم و مهربان بر او باد.
3- خدا به سوى او نظر رحمت مى کند، در حالى که صورتش نورانى است . خداوند در این خصوص مى فرماید:صورت هاى آنان در آن روز، روشن و نورانى است و به سوى پروردگارشان نظر مى کنند.
(عوابق نماز نخواندن)
« فالاولی یرفع الله البرکة من عمره »: اول این است که خدا برکـــت را از عمــر او بــــرمـی دارد
« یرفع الله البرکة من رزقه »: برکت را از روزیشــان هم بــر میدارد.
« و یَمحوا الله عزوجلّ سیماء الصالحین من وجهه »: سومین چیزی که مبتلا میشود این است که خدای متعال سیمــای صالحان را ازاو بر میگیرد؛ وقتی به صــورتش نگاه میکنید سیمای صالحــان در او نیست.
« و کل عمل یعمله لا یؤجر علیه »: هر عملـی که انجام میدهد از اعمال خیـر و عبادات، اجــری به آن داده نمیشود.
« و لا یرفع دعاؤه الی السماء »: پنجمی اش این است که دعــای او مستجاب نمیشود
« والسادسة لیس له حظّ فی دعاء الصالحین »: از دعای صالحان هم بی بهره میشود،
« فاولاهن انه یموت ذلیلا »، اولش این است که مرگش به صورت خفتبــار میشود.
« والثانیة یموت جائعا »، گـرسنه میشود موقــع مرگ
« والثالثة یموت عطشانا »، سومی هم این است که در حال تشنــگی میمیرد
خــدا مَلَکی را موکل میکند که در قبرش به او عذاب میکند در بـــرزخ.
« و الثانیة یضیق علیه قبره » ، و دومین چیز که خدا برای او پیش میآورد این است که عــالم قبرش برای او تنگ میشود؛ این را دیگر نمیفهمیم که چگونه تنــگ میشود.
« الثالثة تکون الظلمة فی قبره »، و سومی اش این است که عالــم قبرش برای او ظلمــانی میشود.
اما آن سه تای دیگـــر که در روز قیــامت برایش پیش میآید
وقتی که از قبرش خــارج میشود و به قیامت و محشــر قـدم میگذارد؛ « اذا خرج من قبره فاولاهن ان یُوکل الله به ملکا یَسحَبه علی وجهه و الخلائق ینظرون الیه »، اولش این است که خدا ملکی را موکل میکند که او را بـه "رو میبرند" توجــه میکنید نماز خوان است مردم هم نگاه میکنند؛ غیـــر عـادی میبرند.
« و الثانیة یُحاسب حسابا شدیدا »، دومی اش هم این است که در مقـــــــام حساب، حساب شدیدی از او میکشند.
« و الثالثة لاینظرالله الیه و لا یُزکیه و له عذاب الیم »، و از همه اینها بــالاتر، خدا به او نظـر نمیکند و او را تزکیــه نمیکند و عذاب الیـم هم برایش هست. اینها برای کســی است که تهاون بصلاته."
- ۹۳/۱۰/۰۵